אלי דקל-דליצקי. נובמבר 2019

רקע
בשנת 2016, כשנתיים לאחר שתפס את השלטון במצרים, יצא עבד אל פתח א־סיסי בתוכנית
גרנדיוזית בשם "מגה תוכניות לפיתוח מצרים". התוכנית מפרטת מיזמים שונים לפיתוח מצרים, וביניהם פיתוח נרחב של כבישים. הנשיא הנמרץ צירף מחשבה למעשה וניגש לבצע חלק לא מבוטל של מיזמים אלה. 

בסיני הוא החל בפיתוח כל כבישי האורך המוליכים מתעלת סואץ לעבר גבול ישראל-מצרים, ואכן הכבישים האלה הם אוטוסטרדות: 
• כביש קנטרה-רפיח (הציר הצפוני) – כביש זה הפך לאוטוסטרדה כבר בימי סאדאת או מובארכ.
• כביש איסמעיליה-קציעות-קציימה (הציר המרכזי).
• כביש ג'ניפה-ואדי מלייז (ציר הגידי).
• כביש כוברי (סואץ)-אילת (ציר המיתלה)  
 
לאחר שהסתיימו העבודות בצירי האורך, החל א־סיסי לפתח את ציר הרוחב המרכזי, ביר אל עבד-רפידים-ביר ת'מדה, והפכו‍ֹ לאוטוסטרדה. אין בידי צילומי לוויין עדכניים של כל אורך הציר, אך אני משער שגם העבודות בו הסתיימו. יודגש כי לציר זה אין שום משמעות כלכלית וחלק ניכר מכביש זה היה מכוסה בחול שנים רבות, עקב חוסר שימוש. 

במקביל לסלילת כביש הרוחב המרכזי, הוחל גם בסלילת כביש התעלה המזרחי העובר לכל אורך הגדה המזרחית של תעלת סואץ. כיום כביש זה הוא אוטוסטרדה בת שני מסלולים ובכל מסלול שני נתיבים. 

האוטוסטרדה החדשה כוברי (סואץ)- שארם א־שייח'
לאחרונה פרסם העיתונאי מוחמד ג'אמל כי ב־05.11.2019 חנך הנשיא סיסי את האוטוסטרדה החדשה קהיר-שארם א־שיח'. לאור עברו של הנשיא סיסי, שכבר חנך ברוב עם ועדה את "תעלת סואץ החדשה" (כריית "מעקף איסמעיליה" - תעלה מקבילה לתעלת סואץ בקטע של 35 ק"מ), אך למרות הטקס המרשים, לא הייתה התעלה כשירה לשיט בעת החנוכה וגם לא חודשים אחריה. בדקתי את הידיעה בצילומי לוויין וגיליתי, שככל הנראה, אכן נסללה אוטוסטרדה חדשה בין מנהרת כוברי (באזור סואץ) לבין שארם א-שיח'. אני מסייג את דבריי ב"ככל הנראה", משום שאין בידי צילומים עדכניים של כל אורך הכביש, וייתכן שיש עדיין קטעים שלא הושלמו.

מדובר באוטוסטרדה שאורכה 320 ק"מ. לאוטוסטרדה שני מסלולים ובכל מסלול שלושה נתיבי תנועה. רובו של הכביש החדש עובר ממזרח לכביש הדו־סטרי הישן הקיים זה שנים רבות. הכביש עוקף גם את העיירות הקטנות הפזורות לאורכו - ראס סודר, אבו זנימה, אבו רודס וא־טור - משל היו ערים גדולות כמו קהיר או לוס אנג'לס. בסלילת הכביש החדש נפרצו גם מעברים בשטח הררי שמן הסתם, עלותם רבה. 

עם סלילת הכביש החדש, ניתן כיום להגיע לשארם בשתי מערכות כבישים. ייתכן שבעתיד יהיה הכביש החדש כביש אגרה, כמו כבישים חדשים רבים במצרים.

הערכה
מניתוח סדר הקדימויות של הנשיא סיסי בביצוע עבודות פיתוח הכבישים בסיני, עולה בבירור כי נושא "הכשרת זירת הלחימה מול ישראל" עומד בראש מעייניו. זו הסיבה, לדעתי, שהוא החל בסלילת הכבישים המוליכים ממצרים לגבול ישראל. למצרים אין שום תוכניות פיתוח למרכז סיני ולמזרחו, ואין שום צורך כלכלי בסלילת אוטוסטרדות מיותרות לעבר גבול ישראל. 
בדרום סיני ערוכים כוחות צבא בסדר כוח כולל של דיביזיה ממוכנת, והם עשויים לתרום למערכה שתתפתח בצפון סיני. למרות זאת אני סבור שמה שהניע את המצרים לסלילת האוטוסטרדה החדשה סואץ-שארם א־שייח' היה שיקולים כלכליים. לדעתי, שיקולים אלה שגויים, ויהיה בהם טעם רק בעוד שנים רבות, כשהעיירות המפוהקות לאורך האוטוסטרדה תתפתחנה, ומרכזי הקיט השוממים יתאוששו מהשבר של התיירות המצרית לאחר הפיגוע במטוס התיירים הרוסי בשנת 2015.

יהיו שיטענו כי כל ההשקעה בסלילת הכביש החדש נועדה "להחזיר עטרה ליושנה" לשארם א־שייח'. אני בספק אם שארם זקוקה בכלל לכביש נוסף על הכביש הדו־נתיבי הישן, ובוודאי לא עתה כשהתיירות שם אינה משגשגת. בקיצור, איני מבין מדוע תושב קהיר המעוניין לנפוש ייסע דווקא לשארם ולא ליעדים קרובים יותר בים האדום, כאשר ה"שמש היא אותה שמש והים הוא אותו ים"... 

בראייה רחבה יותר של כלל ההשקעות במצרים, נראה כי מצרים מבזבזת כספים ללא חשבון, וייתכן שהיא צועדת לקראת מצב של חדלות פירעון. אני מתכוון ל:
• מיזמי פיתוח הכלכלה המצרית שחלקם מאכזב ביותר בלשון המעטה, כגון כריית "מעקף איסמעיליה" שלעת עתה נושא רווחים מזעריים בלבד.
• הקמת מיזמי ראווה מיותרים, כגון המסגד הגדול בעולם. 
• השקעות הענק ברכש אמצעי לחימה ובפיתוח תשתיות צבאיות. 

האוטוסטרדה המיותרת לשארם משתלבת היטב במהלך הפזרנות ללא חשבון של השלטון המצרי. בעזרת השם אפרסם בקרוב סדרת מאמרים העוקבת בצורה פרטנית אחר ביצוע התוכנית הכלכלית הגרנדיוזית "מגה תוכניות פיתוח".




Contact Us

אלי דקל,חמאס,פליטי 1948,רצועת עזה,
By אלי דקל ורדיו רקע August 13, 2025
רדיו רקע ברוסית מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל בעניין הניסיונות החוזרים ונשנים של המצרים לתווך בין ישראל לחמאס בפרשת החטופים. במהלך הראיון משוחחים השנים גם בעניין של מדינות ערב בפתרון אמיתי לבעיית פליטי 1948. נין להאזין לראיון המלא ולתרגום לרוסית בקישור: https://www.kan.org.il/content/kan/kan-reka/p-9904/
הסכם השלום ישראל-מצרים,אלי דקל,שמעון כהן, התקשורת והערוצים החברתיים במצרים, מוחמד מורסי.
By אלי דקל ושמעון כהן August 12, 2025
מר שמעון כהן מערוץ 7 קיים ראיון מוקלט עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל ושוחח עימו בשני נושאים: א. מי עומד מאחורי האיומים בתקשורת המצרית על ישראל ומדוע הם מושמעים? ב. מדוע הסכם השלום בין ישראל למצרים החזיק מעמד בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי (קודמו של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי) שבא מקרב האחים המוסלמים, המאמר שלפניכם מבוסס
אלי דקל,פלד ארבלי,יחסי ארה
By פלד ארבלי ואלי דקל June 4, 2025
פלד ארבלי פרסם במעריב מאמר המבוסס על ראיון שקיים עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל. במאמר מונה דקל מספר אירועים בהם נשיא מצרים א-סיסי יצא חוצץ נגד עמדות של ארה"ב בקשר לפתרון בעיית רצועת עזה. דקל מעריך, כי ככל הנראה, מדובר במהלך מתואם בין ארצות ערב להתנער מיחסי האדנות של הממשל בארה"ב נגדם.
אלי דקל,המודיעין בצה
By eli dekel June 1, 2025
הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים: פרק א' – מבוא להרצאה. פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956. פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין. פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין. דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי
אלי דקל,המודיעין בצה
By eli dekel May 31, 2025
הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים: פרק א' – מבוא להרצאה. פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956. פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין. פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין. דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי
אלי דקל,המודיעין בצה
By eli dekel May 30, 2025
אליהו דקל - דליצקי ב' בסיון ה'תשפ"ה | 29.05.2025 הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים: פרק א' – מבוא להרצאה. פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956. פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין. פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין. דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודיעין. לאחר שסיים את שירותו, המשיך דקל, כחוקר עצמאי, לחקור את ארצות ערב וכן את תפקוד המודיעין במלחמות ישראל. דקל כתב את הספר "מודיעין תלוש מהקרקע – הצלחה וכישלון בעבודת המודיעין הגיאוגרפי" העוסק בחטיבת המחקר באמ"ן ובמקומו של מחקר השטח בגיבוש הערכת המצב הלאומית. כמו כן פרסם מאות מאמרים, סקירות, והרצאות בנושאי מודיעין ומעקב אחר המתרחש במצרים כיום פרק ב' שלפניכם מונה מקצת מכשלי המודיעין החל ממלחמת קדש (1956) וכלה במלחמת "שמיני עצרת" (2023).
אלי דקל,המודיעין בצה
By אליהו דקל-דליצקי May 29, 2025
הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים: פרק א' – מבוא להרצאה. פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956. פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין. פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין. דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי
יחסי מצרים-ארה
By אלי דקל וד"ר פיני יחזקאלי May 6, 2025
ד"ר פיני יחזקאלי מערוץ טוב משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על יחסי מצרים עם ארה"ב. לדברי דקל, מאז שטראמפ התמנה לנשיא ארה"ב – מצרים צועדת לקראת התנגשות ביחסים בין המדינות. לדברי דקל, מצרים עמלה מזה שנים להכין את עצמה ואת צבאה למצב של מלחמה ממושכת מבלי שאף מעצמה תוכל לכפות עליה את רצונה.
אלי דקל,פלד ארבלי,צבא סין,צבא מצרים 
לשוניות מיון המאמר:
By פלד ארבלי ואלי דקל April 22, 2025
מאמר של מר פלד ארבלי ממעריב בנושא התרגיל האווירי המשותף לחילות האוויר של מצרים וסין. המאמר מבוסס על ראיון שקיים מר ארבלי עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי.
אלי דקל,פלד ארבלי,מצרים,קאטר
By פלד ארבלי ואלי דקל April 14, 2025
סגן אלוף (בדימוס) אלי דקל התראיין למעריב והתייחס למתח ההולך ונבנה בין שתי המתווכות במו"מ: “למצרים יש חשבון עצום עם האחים המוסלמים וקטאר היא הבנק שלהם”