לאחרונה אותרו בצילומי לווין עבודות לבניית שני נמלים חדשים. בכך מגיע מספר הנמלים הנבנים במצרים מאז שנת 2012 ל־23 נמלים.
הנמלים החדשים:
א. בניית נמל מסחרי בגארנוב, כ־130 ק"מ ממזרח לגבול מצרים לוב. הנמל נבנה בצמוד לנמל הצבאי "3 ביולי" שנחנך ביולי 2021. בנמל יהיו רציפים באורך של 1,500 מטר לפחות. לצערי, אינני מבין את הצורך הכלכלי בבניית נמל מסחרי באזור שומם זה.
ב. הרחבה משמעותית של הנמל הוותיק דח'ילה הנמצא כ־6 קילומטרים ממערב לנמל ראס אל טין – הנמל המרכזי של אלכסנדריה. העבודות כוללות ייבוש הים לצורך בניית רציף חדש באורך של כ־1,400 מטר. בשנים האחרונות התבצעו בשטח הנמל עבודות לשיפור שינוע הסחורות ושופרו מאוד דרכי הגישה לנמל.
הערכה
מאז שתפס הנשיא עבד אל פתח א־סיסי את השלטון במצרים, הוא שוקד על בנייתה של מצרים כמעצמה ימית הן בתחום הצבאי הן בתחום המסחרי. לשם כך בנה שמונה נמלים צבאיים והוא בונה 15 נמלים אזרחיים.
בניית כל הנמלים הצבאיים הסתיימה זה מכבר, אך בניית הנמלים המסחריים מפגרת מאוד ורק שלושת הנמלים בעין סוכנה פעילים (נמלים למכולות, סחורות צובר ונפט). כך, למשל, בניית הנמל באל עריש, שהחלה כבר בימי הנשיא מובארכ רחוקה מאוד מלהסתיים.
על פי הידוע לי, רק שני הנמלים המסחריים הנבנים באבו קיר הם במימון של חברות סיניות. לפיכך בניית שמונת הנמלים הצבאיים וההתחמשות המסיבית של כל זרועות צבא מצרים מטילות על הכלכלה המצרית עול כבד שאני מסופק מאוד אם מצרים תעמוד בו ולא תקרוס כלכלית.
סקירה נרחבת על זרוע הים בצבא מצרים אפשר לקרוא בקישור:
נספח א - פרוט עבודות פיתוח הנמלים
שתף
Contact Us
Contact Us

רדיו רקע ברוסית מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל בעניין הניסיונות החוזרים ונשנים של המצרים לתווך בין ישראל לחמאס בפרשת החטופים. במהלך הראיון משוחחים השנים גם בעניין של מדינות ערב בפתרון אמיתי לבעיית פליטי 1948.
נין להאזין לראיון המלא ולתרגום לרוסית בקישור:
https://www.kan.org.il/content/kan/kan-reka/p-9904/

מר שמעון כהן מערוץ 7 קיים ראיון מוקלט עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל ושוחח עימו בשני נושאים:
א. מי עומד מאחורי האיומים בתקשורת המצרית על ישראל ומדוע הם מושמעים?
ב. מדוע הסכם השלום בין ישראל למצרים החזיק מעמד בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי (קודמו של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי) שבא מקרב האחים המוסלמים,
המאמר שלפניכם מבוסס

הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים:
פרק א' – מבוא להרצאה.
פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956.
פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין.
פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין.
דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי

הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים:
פרק א' – מבוא להרצאה.
פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956.
פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין.
פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין.
דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי

אליהו דקל - דליצקי ב' בסיון ה'תשפ"ה | 29.05.2025 הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים: פרק א' – מבוא להרצאה. פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956. פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין. פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין. דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודיעין. לאחר שסיים את שירותו, המשיך דקל, כחוקר עצמאי, לחקור את ארצות ערב וכן את תפקוד המודיעין במלחמות ישראל. דקל כתב את הספר "מודיעין תלוש מהקרקע – הצלחה וכישלון בעבודת המודיעין הגיאוגרפי" העוסק בחטיבת המחקר באמ"ן ובמקומו של מחקר השטח בגיבוש הערכת המצב הלאומית. כמו כן פרסם מאות מאמרים, סקירות, והרצאות בנושאי מודיעין ומעקב אחר המתרחש במצרים כיום פרק ב' שלפניכם מונה מקצת מכשלי המודיעין החל ממלחמת קדש (1956) וכלה במלחמת "שמיני עצרת" (2023).

הרצאה של סא"ל (בדימוס) אלי דקל העוסקת בניתוח כשלי אמ"ן מאז 1965 ועד לימינו. ההרצאה הינה בת ארבעה פרקים:
פרק א' – מבוא להרצאה.
פרק ב' – מכשלי המודיעין 2024-1956.
פרק ג' – ניתוח הסיבות לכשלי המודיעין.
פרק ד' – הצעות לתיקון כשלי המודיעין.
דקל שרת בצה"ל (בסדיר ובמילואים) כ־44 שנים, את רוב שירותו עשה בחטיבת המחקר באגף המודי