Blog Layout

סלילת כבישים מהירים מקהיר לעבר גבול ישראל-מצרים

אלי דקל-דליצקי
מאי 2019. עדכון פרטים חלקי אוקטובר 2021

רקע היסטורי

מאז מלחמת יום הכיפורים מצרים שוקדת על סלילת רשת כבישים מהירים ברחבי המדינה. עיקר הפעילות מרוכז בשלושה מוקדים:

א. מערכת הכבישים ממרחב קהיר והדלתה לעבר תעלת סואץ. מערכת זו נועדה לאפשר את פיתוח מרחב תעלת סואץ כדי להופכו לאבן הראשה בכלכלת מצרים.

ב. שתי מערכות של כבישי טבעת הסובבים את קהיר והמאפשרים תנועה שוטפת לעבר העיר וכניסה אליה ממספר רב של כיוונים. כבישים אלה גם מאפשרים תנועה נוחה במרחב קהיר מבלי להזדקק לכניסה לעיר פנימה. 

ג. כבישים מהירים מקהיר לאסואן – משני עברי הנילוס

באשר לסיני, עד שתפס הנשיא עבד אל פתח א־סיסי את השלטון במצרים, אפשר לומר, בהכללה, שהמצרים הזניחו את סיני והסתפקו בעיקר בתחזוקה ובשיפורים מקומיים של הכבישים שהותיר צה"ל בעת שנסוג מסיני בשנת 1979. להכללה זו היו שני יוצאים מהכלל. האחד, הציר הצפוני בסיני המקשר את קנטרה שעל גדת תעלת סואץ עם רפיח שבגבול מצרים-רצועת עזה. ציר זה נסלל מחדש והפן לאוטוסטרדה של שני כבישים, בכל כביש שני נתיבים. כמו כן נבנה מחדש גשר מסילת הברזל החוצה את תעלת סואץ באזור פירדאן (עקב הרחבת תעלת סואץ) והמצרים החלו לסלול מחדש את קו הרכבת ההיסטורי קנטרה-רפיח-חיפה (הקו פורק על ידי צה"ל כדי לבנות את המעוזים). קו זה מושבת כיום משום שנשיא מצרים בנה באזור פירדאן את תעלת סואץ החדשה, ועתה (פברואר 2022) עומדת להסתיים בנייתו של גשר מסילת ברזל על תעלת סואץ החדשה. במקביל לעבודות לבניית הגשר כנראה שמתבצעת גם פעילות לשיקום מסילת הברזל שהייתה מושבתת שנים מספר. 
   
מכלל הפיתוח הנרחב של צירים במצרים, מאמר זה יתמקד רק בצירים מקהיר לעבר סיני וגבול ישראל-מצרים שיש להם משמעות צבאית במקרה של עימות צבאי בין הצדדים.    

צירי אורך חדשים מקהיר לעבר תעלת סואץ

סלילת האוטוסטרדה אל שורוק-ג'ניפה (כביש 12). מאז אפריל 2017 נסלל בגדה המערבית של תעלת סואץ ציר אורך אחד, המשפר את יכולות העברת גייסות מקהיר לחלק הדרומי של תעלת סואץ. מדובר בסלילת נתיב נוסף לכביש הישן אל שורוק-ג'ניפה (ראו מפה להלן). ציר זה נסלל על ידי צבא מצרים לפני מלחמת יום הכיפורים, ושימש כאחד משני הצירים של ארמיה 3. באותם ימים כונה הכביש "כביש 12". מספרו כיום אינו ידוע. 

הציר עובר מצפון למסילת הברזל קהיר סואץ, כעשרה ק"מ מצפון לכביש קהיר סואץ. לאחר מלחמת יום הכיפורים נבנו לאורכו מחנות צבא רבים, והתנועה האזרחית בו דלילה מאוד גם כיום. הכביש המורחב עובר בתוואי הישן, אך פה ושם שונה הנתיב כדי לעקוף מחנות צבא. הציר נועד במקורו להעביר גייסות לעבר ג'ניפה הנמצאת מדרום לאגם המר הקטן ולציר ואדי גידי בסיני. ציר ואדי גידי הוא אחד מארבעת הצירים המאפשרים הגעה למרחבי התמרון בסיני. מהכביש נסללו הסתעפויות לעבר מנהרות כוברי (הישנה, והחדשה שנחנכה בספטמבר 2021).  
    
הכביש החדש הנסלל כולל שני מסלולים כל אחד ברוחב של 11 מטר. בכל מסלול שלושה נתיבי תנועה. בסיום העבודות יהיה כביש קהיר-אל־שורוק-כביש האמנה-ג'ניפה אוטוסטרדה ובכך יהיו כל הצירים מקהיר לכיוון תעלת סואץ כבישים של שני מסלולים לפחות. חלק מהצירים המובילים לכיוון התעלה הם כיום אוטוסטרדות של 3–6 נתיבים בכל מסלול (ראו פירוט בטבלה שלהלן).

אינני רואה כל צורך כלכלי בכביש דו־מסלולי בעל שישה נתיבי תנועה בתוואי שבו עובר הכביש החדש. לדעתי, הסיבה לסלילתו היא צבאית. הכביש מאפשר תנועה מהירה יותר של צבא מצרים לכיוון ציר הגידי או לעבר מנהרות כוברי (ראו להלן). גם אם הכביש נסלל מסיבות כלכליות, אין זה סותר את העובדה שהוא יאפשר תנועה מהירה יותר של צבא מצרים לכיוון מיצרי הגידי והמתלה. 

סלילת כביש מנהרת פורט סעיד-צומת כביש הרוחב קנטרה צאלחיה. כמפורט להלן כרו המצרים זוג מנהרות מדרום לפורט סעיד בק"מ ה־22 של תעלת סואץ. מאתר המנהרה סללו המצרים כביש גישה לעבר כביש הרוחב החדש פורט סעיד-אבו צוויר-כביש קהיר סואץ. הכביש הרוחב באזור זה של המנהרה, נסלל כ־7 ק"מ ממערב ובמקביל לתעלת סואץ. כביש הרוחב החדש חוצה את כביש צאלחיה-קנטרה כ־35 ק"מ דרומית מערבית למנהרה. לאורכו של כביש קנטרה- צאלחיה ערוכים, עוד מתקופת מלחמת יום הכיפורים, כוחות צבא מצרים האמורים לפעול בציר הצפוני בסיני. עתה משנסללה המנהרה, תהיה התנועה של כוחות צבא לעבר סיני קלה ומהירה יותר. 

צירי רוחב עיקריים בגזרת חזית התעלה

סלילת כביש מהיר פורט סעיד-אבו צוויר-ג'בל עויבד-עין סח'נה-מפרץ סואץ
מדובר בכביש מהיר שחלקו הצפוני הוא בן ארבעה מסלולים ובהם עשרה נתיבי תנועה. מאזור אבו צוויר מספר המסלולים משתנה חליפות, אבל יש בו לפחות שישה נתיבי תנועה לכל אורכו. חלקים מהציר כיום הם כביש אגרה. זהו כביש רוחב מרכזי שיעבור מהים התיכון עד לגבול מצרים-סודן. הכביש במתכונת זו מגיע בראשית 2019 עד לכביש זעפרנה-כורימאת (אפשר להמשיך דרומה לגבול מצרים-סודן בכביש בן שני מסלולים הכוללים ארבעה נתיבי תנועה.

סלילה מחדש של כביש "האמנה" פורט סעיד-עג'רוד (אזור סואץ) 
זה עשרות שנים כביש האמנה הוא ציר התנועה העיקרי העובר ממערב לתעלת סואץ. בשנים האחרונות עבר הכביש שיפוץ מרכזי הכולל בניית גשרים ומחלפים חדשים. כשתסתיימנה העבודות, תהיה התנועה בגדה המערבית של תעלת סואץ מהירה ונוחה יותר. 

מנהרות מתחת לתעלת סואץ

מייד אחרי חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים יצא הנשיא סאדאת בהכרזה על כוונתו לכרות שלוש מנהרות מתחת לתעלת סואץ. בפועל, נותרה מהכרזה זו מנהרה אחת שנכרתה בדרום התעלה מול ציר המתלה, בקרבת הק"מ ה־142 של תעלת סואץ. 

מאז ועד מאי 2019 הייתה זו המנהרה היחידה שאפשרה את חציית התעלה. בשנת 2014 יצאו המצרים בתוכנית גדולה לכריית שבע מנהרות נוספות. קרוב לוודאי שכיום (אוקטובר 2021) צמצמו המצרים תוכנית זו לחמש מנהרות בלבד וכריית כולן הסתיימה. 

המנהרות החדשות מקילות מאוד על תנועת האזרחים בין מצרים לסיני ומאפשרות את פיתוח סיני. כמו כן המנהרות מאפשרות את חידוש תנועת המטענים בין נמל המטענים הגדול שנבנה בפורט פואד לבין מצרים. מבחינה צבאית התועלת במנהרות כפולה. ראשית, אפשר להעביר כוחות גדולים לסיני מבלי להפסיק את השייט בתעלה, ומהירות התנועה במנהרות זהה לתנועה בכביש לעומת הגשרים הצפים המאיטים מאוד את קצב זרימת התנועה. פרטים נוספים על המנהרות והגשרים בתעלה ראו באתר "דקל מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" מאמרים והרצאות על הגישור בתעלת סואץ. 

סלילת כבישים מהירים בסיני

מעיון בצילומי לוויין עולה כי מאז שנת 2014 המצרים פועלים להכפלת כל צירי האורך ממרחב תעלת סואץ לעבר גבול ישראל והפיכתם לכבישים בעלי שני מסלולי תנועה, בכל מסלול שני נתיבי תנועה לפחות. 

תמונת המצב כיום (אוקטובר 2021):
א. הציר הצפוני, קנטרה-אל־עריש-רפיח הוא כביש מהיר עוד מימיו של הנשיא סאדאת. לאחרונה, עם סיום כריתן של מהרות פורט סעיד, נסלל כביש המתחבר לציר הצפוני באזור בלוזה.   
ב. הציר המרכזי - רובו אם לא כולו סלול בתוואי מנהרות איסמעיליה-רפידים-קציימה. 
ג. סלילת כביש דו־נתיבי בציר הג'ידי (ג'ניפה-ואדי מליז). הכביש נסלל במקביל לציר הישן אך ככל הנראה הוא מתוכנן להחליפו.   
ד. סלילת אוטוסטרדה ברוב רובו של הציר הדרומי: מנהרות כוברי-מצבת פרקר-שדה תעופה טאבה (אילת). 
ה. סלילת אוטוסטרדה בציר הרוחב, ביר אל עבד-רפידים-ביר ת'מדה (ציר וואדי מלייז) .
הכיסוי בגוגל ארץ אינו רציף ובחלק מהקטעים אף מיושן מאוד. סביר להניח שכיום הסתיימו העבודות בכל הצירים או שהן קרובות לסיום. 

תנועת כלי הרכב בצירים, שעוברים עתה תהליך של הכפלה, היא דלילה ביותר. אפשר לראות זאת היטב בצילומי לוויין. איני רואה כל הצדקה כלכלית להכפלת צירי האורך. להערכתי הפעילות המצרית בנושא הצירים היא חלק ממהלך מצרי מואץ להכין תשתית בסיני שתאפשר להם הגעה מהירה ובהפתעה של כוחות צבא גדולים לעבר הקו הירוק רפיח-אילת. 

סיכום 
פיתוח מערכת הצירים בגדה המערבית של התעלה, כריית המנהרות מתחת לתעלת סואץ וסלילת הכבישים בסיני, מופיעים בתקשורת המצרית כחלק מתוכניתם לפיתוח הכלכלה המצרית. אני סבור שחלק ניכר מהעבודות בתחום זה אינו נחוץ למצרים והסיבה האמיתית היא שיפור היכולות הצבאיות להגיע במהירות לסיני ולהיערך בהפתעה ככל האפשר סמוך לגבול ישראל-מצרים (רפיח- אילת). הערכתי זו נתמכת הן בניתוח כלכלי של סיני הן בסדר הקדימויות בביצוע סלילת הכבישים והמנהרות. 

כך למשל, כריית מנהרת איסמעיליה הסתיימה במאי 2019, ואילו במנהרת פורט סעיד, החשובה לעין ערוך לכלכלה, התנהלו העבודות לאיטן. דוגמה נוספת היא שהמצרים סוללים מחדש את כביש הגידי החסר כל משמעות כלכלית, לפני סלילת הרוחב המזרחי: פורט פואד-קנטרה-איסמעיליה מזרח-א־שט-שארם א־שיח. 

גם אם הערכתי באשר למניעים המצריים שגויה, אין ספק שבשעת עימות צבאי אפשרי בין מצרים לישראל, מערכת הכבישים המהירים מרובי הנתיבים בין קהיר לגבול ישראל-מצריים תסייע מאוד לצבא המצרי. 

שתף

Contact Us

Contact Us

אלי דקל,אלכס צייטלין,צבא מצרים,מלחמת שמיני עצרת,מתקפת פתע מצרית על ישראל,התעצמות צבט מצרים,טנקרים בצ
By אלי דקל ואלכס צייטלין 09 Apr, 2024
מר אלכס צייטלין, מנהלו של ערוץ היוטיוב "באים אל הפרופסורים", משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על האפשרות שמצרים מתכננת מתקפת פתע על ישראל. בשיחה מובאים הגורמים שעלולים להביא את מצרים לתקוף את ישראל ומנותחים דרכי הפעולה לביצוע המתקפה. פרטים נוספים על המתרחש במצרים ועל התעצמות צבא מצרים תוכלו למצוא באתר "דקל - מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" בקישור: https://www.dekelegypt.co.il/
הסכם השלום בין ישראל למצרים,אלי דקל,חגי הוברמן,מצב הרוח
By הוברמן חגי ואלי דקל 01 Apr, 2024
הסופר והעיתונאי חגי הוברמן פרסם בשבועון "מצב הרוח" מאמר בשם: "חצי שנה למלחמה". חציו השני של המאמר – תחת הכותרת "השכם השלום שהתפורר" מוקדש למלאת 45 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים. הטיעון המרכזי של הוברמן הוא שרובו של הנספח הצבאי להסכם השלום הופר על ידי המצרים. בחלק זה של המאמר הוברמן מצטט חלקים מראיון טלפוני שקיים עם אלי דקל.
קונספציית השלום עם מצרים,אלי דקל,חקר תשתיות צבאיות כמרכיב בהערכת המצב הלאומית
By אלי דקל-דליצקי 18 Mar, 2024
לפני שש שנים התחלתי לחקור את המתרחש במצרים וגיליתי שמאז 2004 צבא מצרים מרחיב מאוד את התשתית הצבאית בסיני. בשנת 2014, לאחר ימי הטלטלה האזורית ותפיסת השלטון במצרים על ידי עבד אל־פתח א־סיסי, הואצה בניית התשתיות הצבאיות בסיני, ובו בזמן הוחל בתהליך חסר פשר של רכש אמצעי לחימה מתקדמים. תהליך זה הביא את צבא מצרים למקום ה־12 בעוצמתו בעולם ודחק את צה"ל למקום ה־18. התופעות המדאיגות של התעצמות חסרת הפשר של צבא מצרים והבנייה הנרחבת של תשתיות צבאיות בעיקר בסיני ובחזית התעלה – אינן מעסיקות את הציבור בישראל, לרבות יוצאי צבא בכירים שאיתם שוחחתי. מכוני המחקר באקדמיה, הפרשנים והעיתונאים – כולל העיתונאים לענייני צבא הניזונים ממערכת הביטחון –מזמרים כמעט כאיש אחד את הקונספציה הזאת: מצרים, אחרי שקיבלה מישראל את הגרגיר האחרון מאדמת סיני, אין לה שום אינטרס לפגוע בישראל. נהפוך הוא: יחסי האיבה (המכונים בשפה המכובסת "שלום קר") מתחממים, ומצרים מקיימת עם ישראל שיתוף פעולה ביטחוני שכעת אסור לפרסמו. במאמר שלפניכם אני מביא דברי פרופסור הדבק בקונספציה השקרית. לדעתי, זו הדגמה טובה לדרך הנלוזה שבה התגבשה קונספציית ה"שלום" שלפיה מצרים אינה מעמ
כלכלת מצרים,אלי דקל, הסכם השלום ישראל מצרים, מצרים צועדת לקראת חדלות פירעון,עידו טאובר,ערוץ 14,
By אלי דקל ועידו טאובר 12 Mar, 2024
במשדר מיוחד של ערוץ 14 שהתקיים ב12 במרץ זומנו דנו מספר מומחים על ההתפתחויות האחרונות באזורנו. את הדיון הנחה מר עידו טאובר. בדיון השתתף סא"ל (בדימוס) אלי דקל, שנשאל על השפעת מלחמת שמיני עצרת על הכלכלה המצרית. לדברי דקל, מאז שנת 2020 חלה הרעה ניכרת במצבה הכלכלי של מצרים, ומאז היא נמצאת במסלול המוביל לקראת חדלות פירעון. מלחמת שמיני עצרת וצמצום השיט בתעלת סואץ (בעקבות הפגיעות של החות'ים) מאיצות תהליך זה. הגורמים העיקריים להרעה במצבה הכלכלי של מצרים הם המיזמים הכלכליים המגלומניים שרובם נכשל, והפניית המשאבים הכבה לצורכי התעצמות צבא מצרים – זאת ללא כל איום ממשי עליה. הסרטון שלפניכם מביא רק את דברי דקל. בדיון המלא ניתן לצפות בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=XCWV8foh7fI
Research Department (Aman),Geospatial Intelligence,Eli Dekel,אלי דקל, חטיבת המחקר באמ
By אלי דקל וד"ר מיכאל ברונשטיין 10 Mar, 2024
מר אלכס צייטלין מנהל אתר "באים אל הפרופסורים" קיים סדרת מפגשים בהם הוא ראיין את אלי דקל וד"ר מיכאל ברונשטיין בנושא עבודת המודיעין במטכ"ל. פרק ג' שלפניכם עוסק בשימוש המושכל באיסוף בחקר צבאות סדירים. בהרצאה יש ניתוח היתרונות והמגבלות של מקורות האיסוף העומדים לרשות המחקר במטה הכללי. פרק יש ניתוח היתרונות והמגבלות של כלל אמצעי האיסוף העומדים כיום לרשות המחקר הצבאי, תוך דגש על מקומו של המודיעין המופק מצילומי אוויר, ותרומתו האפשרית של פן איסופי זה, ברקיחת ה"תבשיל" של הערכת המצב הלאומית. בסוף ההרצאה מתקיים דיון על המודיעין הדרוש לחקר צבאות לא סדירים, וכן על הסכנה בזניחת המחקר של צבאות סדירים מתוך הערכה שגויה שתם עידן ה"מלחמות הגדולות". במרץ 2024 נערך תמלול של ההרצאה, והוא מובא להלן:
אלי דקל,אלעזר שטורם,כשלי מודיעין בימים ההם ובזמן הזה,מלחמת ששת הימים,תנועה בוואדי חרידין,כיבוש רמת ה
By אלי דקל ואלעזר שטורם 05 Mar, 2024
סדרת ראיונות שבה מר אלעזר שטורם משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על תולדות המודיעין במטה הכללי של צה"ל בימים ההם ובזמן הזה. סדרה זו תעסוק באירועים שונים בתולדות המודיעין ותנתח כיצד עיצבו אירועים וכשלים מהעבר את דמותו והתנהלותו של אגף המודיעין כיום. פרק ג' שלפניכם מתאר את עבודת המודיעין הממושכת שאפשרה את הניצחון המהיר במלחמת ששת הימים. זאת לעומת הדשדוש של כוחותינו במלחמת שמיני עצרת-אוקטובר 2023. לדעת דקל המודיעין מאז מלחמת ששת הימים לא משקיע מספיק משאבים כדי לחפש דרכים שיאפשרו לצה"ל לנצח במהירות את אויבי מדינת ישראל, ועסוק יתר על המידה בבעיות עולמיות כגון אקלים. סדרת הרצאות זו מבוססת על ספרו של דקל "מודיעין תלוש מהקרקע – הצלחה וכישלון בעבודת המודיעין הגאוגרפי" וכן על מאמרים והרצאות המופיעים באתר "דקל – מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" בקישור: https://www.dekelegypt.co.il/
אלי דקל,אלעזר שטורם,כשלי מודיעין בימים ההם ובזמן הזה,מבצע
By אלי דקל ואלעזר שטורם 04 Mar, 2024
סדרת ראיונות שבה מר אלעזר שטורם משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על תולדות המודיעין במטה הכללי של צה"ל בימים ההם ובזמן הזה. סדרה זו תעסוק באירועים שונים בתולדות המודיעין ותנתח כיצד עיצבו אירועים וכשלים מהעבר את דמותו והתנהלותו של אגף המודיעין כיום. פרק ב' שלפניכם מתאר בקצרה את פרשת "רותם" שהתרחשה בשנות הששים של המאה הקודמת. בפרשה זו הוכה המודיעין בישראל בתדהמה, כאשר גיחה שצבא מצרים נערך בסיני. בעקבות זאת העצים חיל המודיעין את יחידת האזנה המרכזית. בשיחה מנתח דקל את המשמעויות ההרסניות של החלטה זו. סדרת הרצאות זו מבוססת על ספרו של דקל "מודיעין תלוש מהקרקע – הצלחה וכישלון בעבודת המודיעין הגאוגרפי" וכן על מאמרים והרצאות המופיעים באתר זה
אלי דקל,אלעזר שטורם,ירמי וינקלר,כשלי מודיעין בימים ההם ובזמן הזה,שלמה גזית,ראש אגף המודיעין,
By אלי דקל ואלעזר שטורם 03 Mar, 2024
סדרת ראיונות שבה מר אלעזר שטורם משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על תולדות המודיעין במטה הכללי של צה"ל בימים ההם ובזמן הזה. סדרה זו תעסוק באירועים שונים בתולדות המודיעין ותנתח כיצד עיצבו אירועים וכשלים מהעבר את דמותו והתנהלותו של אגף המודיעין כיום. פרק א' שלפניכם מתאר בקצרה כיצד נבנה חיל המודיעין וכיצד המודיעין מרבה לעסוק בנושאים אסטרטגיים חובקי עולם אך למעשה לרמטכ"ל אין קצין מודיעין שכל דאגותיו הן לסייע לו לנצח במלחמה (תנו לצה"ל לנצח). ההחלטה להפוך את ראש אגף המודיעין "למעריך הלאומי" גורמת זה שנים רבות לכך שהמודיעין במטכ"ל עוסק אולי בדברים הרי גורל כמו אקלים ושוויון לנשים אך ממעיט לעסוק בחיפוש דרכים שיאפשרו לצה"ל להכריע את אויבי המדינה בתחכום ובמהירות. סדרת הרצאות זו מבוססת על ספרו של דקל "מודיעין תלוש מהקרקע – הצלחה וכישלון בעבודת המודיעין הגאוגרפי" וכן על מאמרים והרצאות המופיעים באתר "דקל – מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" בקישור: https://www.dekelegypt.co.il/
אסף גיבור,מקור ראשון,אלי דקל,הסכם השלום ישראל-מצרים,צבא מצרים,התקשורת בישראל,
By אליהו דקל 28 Feb, 2024
מאמר של אלי דקל העוסק בהתעלמות הממושכת של האקדמיה והתקשורת מכל מה שמתרחש במצרים. מאז חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, מוסדות המחקר האקדמיים והתקשורת ממעיטים להתעניין במתרחש במצרים. גם כשהחלה מלחמת שמיני עצרת ("חרבות ברזל") התקשורת הכתובה וצבא הפרשנים הגדול של ערוצי הטלוויזיה התעלמו כליל ממצרים ומהאינטרסים שלה במתרחש בעזה וישראל. בראשית המלחמה היו אף כאלה שפנטזו שאפשר לפתור את בעיית ערביי עזה על ידי קליטתם בסיני. כאשר המצרים שללו נחרצות רעיון זה, פִּרְשְׁנוּ פרשנינו זאת כניסיון מצרי ל"עשות קופה" ולגבות מארה"ב וישראל על כל פליט שיועבר להתיישב בסיני. לאחר שלושה חודשי מלחמה בעזה, כשצה"ל הכריז שיש בדעתו לכבוש את רפיח ולהשתלט על ציר "פילדלפי" הביעו המצרים התנגדות עזה ואף איימו המשך היחסים בין המדינות. התקשורת, שהזניחה עשרות שנים את המעקב אחר המתרחש במצרים בכלל ובסיני בפרט, "גילתה" לפתע את מצרים וחלה לפרסם מאמרים מלומדים על מעורבותה של מצרים במתרחש בעזה. מבין כלי התקשורת, העיתון "מקור ראשון" הקדיש את המוסף "יומן" לנושא המצרי. במוסף מופיעים שמונה חוקרים המחווים דעתם על מעורבות מצרים ועל שיתוף מצרים בפתרון בעיית
ארנון סגל,בועז העצני,ד
By ארנון סגל, בועז העצני, ד"ר יגיל הנקין, ד"ר מיכאל בן ארי ואליהו דקל 20 Feb, 2024
בשבועון "עולם קטן" פורסם מאמר מקיף של ארנון סגל בנושא "האם מצרים מתכננת מהלכים צבאיים". בכתיב המאמר הסתייע מר סגל בראיות שקיים עם החוקרים הבאים: מר בועז העצני, ד"ר יגיל הנקין, ד"ר מיכאל בן ארי ואליהו דקל-דליצקי. במאמר פרטים רבים על התעצמות צבא מצרים ועל הצורך במעקב צמוד אחר המתרחש בארץ זו.
More Posts
Share by: