אלי דקל-דליצקי
יוני 2019. עדכון יוני 2020
מבוא
בשנת 2015, לאחר שעבד אל פתח א־סיסי תפס את השלטון במצרים, הוא יצא ב"מגה תוכניות לפיתוח מצרים". זוהי תוכנית גרנדיוזית המקיפה תחומים רבים, כגון פיתוח מרחב תעלת סואץ וכריית נתיב שיט נוסף לתעלה באורך 35 קילומטר ("מעקף איסמעליה"), כריית שבע מנהרות מתחת לתעלת סואץ, בניית עיר בירה חדשה שתחליף את קהיר, פיתוח סיני ועבודות פיתוח רבות נוספות. עתה, שלוש שנים מפרסום התוכנית, "יצאתי לשטח"[1] לבדוק מה מתבצע ובאיזה קצב, ומהם המיזמים שטרם הוחל בביצועם. הבסיס לעבודתי הם צילומי הלוויין של Google Earth וכריית נתונים באינטרנט. יש לזכור כי לא כל החומר הגולמי העומד לרשותי הוא עדכני, ולכן יש להניח כי בהמשך תעודכנה הערכותיי ואולי אף תשתנינה מן היסוד. 

הפרק שלהלן יעסוק בתיירות בסיני ובמצרים   
 
רקע היסטורי
מצרים כערש התרבות של העולם העתיק, התברכה בשפע של אתרים היסטוריים ומונומנטים ייחודיים מהתקופה הפרעונית. אתרים היסטוריים אלה שימשו אבן שואבת לתיירים, שזרמו למצרים כדי לחזות באתרים, כגון הפירמידות, עמק המלכים בלוקסור והמקדשים באבו סימבל. שליטי מצרים לדורותיהם הכירו בערך הכלכלי של התיירות וניסו לפתחה. הפיתוח כוון בעיקר כדי לספק שירותי תיירות לעשירי תבל. במסגרת זו נבנו בתי מלון יוקרתיים וספינות לשיט תענוגות בנילוס לעבר אוצרותיה של מצרים במעלה הנילוס. 

בשנת 1967, כשישראל כבשה את סיני, היא מצאה חבל ארץ שומם שרק גיאולוגים גילו בו עניין, בחיפושיהם אחר אוצרות טבע, כגון נפט, פחם ומנגן. ישראל היא זו שגילתה את החופים הקסומים של סיני והחלה לפתח בהם את נושא "תיירות השמש" והעולם שמתחת לפני המים במפרץ אילת. בעקבות הסכם השלום, מצרים חזרה לסיני ומצאה בה את ראשיתה של עיר תיירות בשארם א־שיח' (העיר אופירה), תיירות תרמילאים בנואיבה, בית מלון מפואר בטאבה, והתחלה של פיתוח הר סיני כאתר תיירות. המצרים הבינו את הפוטנציאל התיירותי של סיני והמשיכו לפתחו. ההצלחה המסחרית הביאה את המצרים להכרה כי את תיירות השמש והחופים אפשר לפתח גם באזורים אחרים של מצרים, ועד מהרה כל חופי מצרים, הן במפרץ סואץ והן לאורך הים התיכון, התמלאו מאות רבות של בתי מלון וכפרי נופש. בבניית מערך התיירות במצרים נטלו חלק חברות בין־לאומיות לתיירות, כגון הילטון. 

בד בבד עם פתיחתה של מצרים לעולם המערבי, החלה במצרים תופעה של התחזקות הערכים השמרניים של העולם המוסלמי. האוכלוסייה המצרית השמרנית מעולם לא ראתה בעין יפה את ההתערטלות האירופית, השתייה לשוכרה ואורח החיים המתירני של עמי אירופה. פלגים אסלאמיים קיצונים החלו בשרשרת של פיגועים שנועדו להבריח את התיירות המתירנית ממצרים. כך, למשל, בשנת 1997 היה בלוקסור פיגוע גדול בתיירים ונהרגו בו 62 איש, ובשנת 2004 היה פיגוע במלון טאבה בסיני ובו נהרגו 34 איש, חלקם ישראלים. פיגועים אלה ואחרים, קטנים יותר, לא פגעו בצורה משמעותית בתיירות, וענף התיירות במצרים שגשג והפך לענף היצוא הגדול במצרים. שיא התיירות היה בשנת 2010 עת ההכנסות מענף זה הגיעו לכ־12.5 מיליארד דולר בשנה, והן היוו, בעת ההיא, כ־10% מהתל"ג של מצרים.   


השפעת הטלטלה בארצות ערב על התיירות במצרים
בינואר 2011 החלה ה"טלטלה האזורית" במצרים (זו המכונה בטעות בשם "האביב הערבי") שבה יצא ההמון בארצות ערב לרחובות במטרה להפיל את השלטון. המהלך במצרים צלח ובפברואר 2011 הופל שלטונו הממושך של הנשיא חוסני מובראכ. מאז ועד יולי 2013 עת תפס הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי את השלטון, ידעה מצרים תהפוכות פוליטיות. בתקופה זו של חוסר יציבות הצטמצמה מאוד התיירות למצרים וירדה כמעט לכדי מחצית (מהכנסה של 12.5 מיליארד דולר לכ־6 מיליארד דולר לשנה). 

עלייתו של הנשיא סיסי לשלטון ופעילותו הרבה מאוד, והמוגזמת לעיתים,[2] לפיתוחה של מצרים, עצרו את תהליך בריחת התיירים ממצרים ואף החלה התאוששות בענף. אני משער שהיחסים המתהדקים בין מצרים לרוסיה שיזם הנשיא סיסי[3] היו תרומה לפיתוח התיירות והמוני רוסים החלו לנהור למצרים כדי ליהנות מהשמש המצרית במחירים השווים לכל נפש. 

שנות הטובה לא ארכו, ובאוקטובר 2015 הצליחו ארגוני החבלה האיסלמיסטיים להפיל מטוס תיירים שהיה בטיסה משדה התעופה בשארם א־שיח' לעבר סנט פטרבורג. פיגוע זה שגרם למותם של 224 נפש, גדע באחת את התיירות למצרים. רוסיה ובעקבותיה אייר פרנס (צרפת), לופטהנזה (גרמניה) ובריטניה השעו את כל הטיסות למצרים. התיירות במצרים ירדה לשפל הכנסות של 3.8 מיליארד דולר (כשליש בלבד לעומת שנת השיא, 2010).

האמור לעיל הוא בתחשיב כולל לתעשיית התיירות במצרים. להערכתי, המבוססת על מעקב בצילומי לוויין אחר מגרשי החניה בשדות התעופה ובמלונות, הפגיעה בסיני ובחופי הים האדום, הייתה אנושה עוד יותר. הדבר בא לידי ביטוי בהפסקת הבנייה של בתי מלון שבנייתם החלה לפני הפיגוע וסגירתם של בתי מלון ואתרי נופש. חשוב להדגיש כי התיירות היא מקור הפרנסה הכמעט יחיד של תושבי סיני. על מכה זו שניחתה על תושבי סיני, הנחיתה ישראל, כבר בשנת 2010, מכה נוספת בדמות החומה שבנתה לכל אורך הגבול בינה לבין מצרים. בניית החומה פגעה בנושא ההברחות (סמים, זונות ומבקשי עבודה). סעיף ההברחות היה ככל הנראה מקור ההכנסה השני בחשיבותו של תושבי סיני. אם לא די בזאת, מצרים, בהנהגתו של סיסי, החלה להילחם ברצינות נגד הברחות הנשק לרצועת עזה והברחת הסחורות במנהרות, ואלפי אנשים נוספים איבדו את מקור פרנסתם. מכל סיבות אלה אין תמה על ההתנגדות העזה של תושבי סיני למשטרו של סיסי. התנגדות זו מזינה ללא הפסקה את שרשרת הפיגועים נגד צבא מצרים. פיגועים אלה גולשים לעיתים גם לתוך מצרים ופוגעים קשה ברצון של תיירים לבלות חופשה בארץ זו. 

המצב כיום 
בינואר 2018 חידשה רוסיה את הטיסות למצרים וייתכן שגם מדינות אחרות הלכו בעקבותיה. על פי הפרסום הרשמי של משרד התיירות המצרי מיולי 2018 (ראו נספחים להלן), בשנת המס 2018/2017 (01.07.2017–30.07.2018) נכנסו למצרים כ־9 מיליון תיירים, וההכנסות מתיירות קפצו מ־3.8 מיליארד דולר ל־7.6 מיליארד דולר.

אני נוטה לפקפק[4] במידת הדיוק של נתונים אלה, וסבור שהנתונים המוצגים על ידי מצרים מוגזמים, בכוונה להציג מצג שווא של "עסקים כרגיל". הספקנות שלי מבוססת על מעקב אחר צילומי לוויין של מגרשי החניה בכמה שדות תעופה במלונות. להלן כמה דוגמאות: 
א. שדה התעופה החדש Giza Sphinx International. השדה נבנה בשנת 2015 במיוחד לקידום התיירות לאתר המורשת העולמי "פירמידות גיזה". מאז תום עבודות הבנייה באוגוסט 2016, לא נראה אף מטוס על מסלוליו, ומגרשי החניה העצומים שלו שוממים כמעט לחלוטין (נכון לנובמבר 2019). 

ב. בית המלון "טוליפ אלפירוז". בראשית שנת 2015 [5] החלו המצרים לבנות בסיני בית מלון גדול על הגדה המזרחית של תעלת סואץ. ייחודו של מלון זה הוא התאמתו לנכים ולאנשים בעלי צרכים מיוחדים. במתחם הגדול (ראו צילומים להלן) נבנו ארבעה מגרשי חניה בתפוסה כוללת של 500 כלי רכב. עד נובמבר 2020 היו כל מגרשי החניה שוממים (למעט חמישה כלי רכב קטנים שנראו בצילום האחרון!).   

ג. שדה התעופה הבין־לאומי ע'רדקה.[6] בשנת 2005 נראו על מסלוליו חמישה מטוסי נוסעים וקרוב ל־200 כלי רכב מסוגים שונים. בשנת 2016 התרוקנו מגרשי החניה כמעט כליל, ונותרו בשיממונם עד נובמבר 2018 שאז נראו בהם 29 כלי רכב. בצילום שבוצע לאחר מכן נראים כ־70 כלי רכב – רובם כלי רכב קטנים ומיניבוסים. 

מעבר לדוגמאות שלעיל, בדקתי גם אתרים אחרים והתמונה המצטיירת לעיניי היא שאכן יש התעוררות בנושא התיירות, אבל אני מסופק מאוד אם התיירות כיום הגיעה אכן לכ־60% מתקופת השיא של שנת 2010. כך או כך, העיסוק בענף התיירות הוא עיסוק בענף לא יציב, הנתון להשפעה של גורמים רבים, והוא יכול לקרוס שוב כתוצאה מפיגוע של הגורמים האיסלמיסטיים במצרים. הצבא המצרי ושירותי הביטחון במצרים משקיעים כוחות רבים מאוד להילחם בתופעה, אך נראה לי שכל עוד מצרים לא תכניס את ידה עמוק לכיס, ותטפל טיפול שורש בבעיית האבטלה בסיני, לא תיפתר בעיית החמושים בסיני המפגעים שוב ושוב בצבא המצרי והמאיימים על התיירות בסיני.

נספח א' – פרישת בתי המלון וכפרי הנופש בדרום סיני

נספח ב' – פרישת בתי מלון וכפרי נופש בצפון סיני


נספח ג' – נתוני כניסות תיירים למצרים


נספח ד' – נתוני הכנסות מצרים מתיירות


נספח ה' – הדגמות קשיי ענף התיירות



הערות

[1] ה"יציאה לשטח" מבוצעת באמצעות סריקת צילומי לוויין. זוהי ,לדעתי, הדרך האמינה והזולה ביותר לבדיקה מסוג זה.

[2] בלהיטותו למיזמים ראוותניים, החל הנשיא א־סיסי לכרות בחופזה תעלה מקבילה לתעלת סואץ, ובד בבד כך חיסל את קו מסילת הברזל לסיני ולנמל הגדול בפורט פואד.

[3] יחסים אלה באים לידי ביטוי ברכש אמצעי לחימה רוסיים, והסכמות לבניית כור גרעיני.

[4] מדינה הטוענת בטיעוניה הרשמיים שההוצאה על צבאה הענק (מקום 9 – 10 בגודלו בצבאות תבל) היא 4.4 מיליארד דולר בלבד, היא מדינה לא אמינה בעליל.

[5] ההחלטה לבנות מלון בשנה זו תמוהה ומעידה ככל הנראה על אופטימיזם מופלג.

[6] שדה התעופה ע'רדקה, שוכן לחוף ים סוף כ־90 ק"מ דרומית מערבית לשארם א־שיח'. זהו שדה תעופה צבאי שהוכשר לשמש גם כשדה התעופה העיקרי לתיירות בים סוף.

 

 

שתף

Contact Us

Contact Us

אלי דקל,אלכס צייטלין,הסכם השלום עם צרים,הפסגה בדוחא,צבא מצרים,
By אלי דקל ואלכס צייטלין September 18, 2025
מר אלכס צייטלין מאתר "באים אל הפרופסורים" משוחח עם סא"ל (בדימוס)אלי דקל. השיחה נסובה על הנושאים הבאים: • צחצוח חרבות והגברת המוכנות של מצרים למלחמה • התבטאויות מתלהמות בתקשורת המצרית על ישראל • הפקת הלקחים המצרית מיכולות צה"ל במלחמת "עם כלביא" • ועידת הפסגה בדוחא
תפקיד המודיעין בצה
By אלי דקל וד"ר אורי מילשטיין September 2, 2025
ד"ר אורי מילשטיין מערוץ היוטיוב "לעומק" משוחח עם אלי דקל על מכלול כשלי המודיעין במלחמת שמיני עצרת ("חרבות ברזל"). השיחה עוסקת בבעיות היסוד של המודיעין ובחלקה מועלות גם שאלות שלאלי דקל אין מענה והוא ממליץ למי שיחקור מלחמה זו שיחתור לקבלת תשובות לשאלות הלא פתורות.
מלחמת שמיני עצרת,יחסי ישראל-מצרים,הסכם השלום ישראל מצרים,זיו מאור,אלי דקל,
By אלי דקל וזיו מאור September 2, 2025
זיו מאור מערוץ "טוב" מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל בנושא החרפת האיומים כלפי ישראל – לדעתו של דקל (הנתמכת גם על ידי טייס מצרי אלוף משנה במיל'), הסיבה נעוצה בכך שלמצרים חשוב מאוד שברצועת עזה יהיה מי שיקיז את דמה של ישראל, ועתה, שישראל עומדת לפני השמדתו של ארגון החמס, מצרים מנסה למנוע זאת.
אלי דקל,חמאס,פליטי 1948,רצועת עזה,
By אלי דקל ורדיו רקע August 13, 2025
רדיו רקע ברוסית מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל בעניין הניסיונות החוזרים ונשנים של המצרים לתווך בין ישראל לחמאס בפרשת החטופים. במהלך הראיון משוחחים השנים גם בעניין של מדינות ערב בפתרון אמיתי לבעיית פליטי 1948. נין להאזין לראיון המלא ולתרגום לרוסית בקישור: https://www.kan.org.il/content/kan/kan-reka/p-9904/
הסכם השלום ישראל-מצרים,אלי דקל,שמעון כהן, התקשורת והערוצים החברתיים במצרים, מוחמד מורסי.
By אלי דקל ושמעון כהן August 12, 2025
מר שמעון כהן מערוץ 7 קיים ראיון מוקלט עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל ושוחח עימו בשני נושאים: א. מי עומד מאחורי האיומים בתקשורת המצרית על ישראל ומדוע הם מושמעים? ב. מדוע הסכם השלום בין ישראל למצרים החזיק מעמד בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי (קודמו של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי) שבא מקרב האחים המוסלמים, המאמר שלפניכם מבוסס
צבא מצרים,הסכם השלום ישראל-מצרים,שגרירות ישראל במצרים ,
By אלי דקל ועודד מנשה July 16, 2025
מר עודד מנשה מערוץ 14 מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי ודן עימו בעניין החרפת האיומים של מצרים כלפי ישראל.
מלחמת עם כלביא,אלי דקל
By אלי דקל ואלכס צייטלין July 1, 2025
אלכס צייטלין מערוץ "באים אל הפרופסורים" מראיין את אליהו דקל - דליצקי ו' בתמוז ה'תשפ"ה | 01.07.2025 הערכת מצב הבוחנת את עמדתה של מצרים אחר ההישגים של צה"ל באיראן במלחמת "עם כלביא"
הסכם השלום ישראל-מצרים,מוכנות צבא מצרים למלחמה,אלי דקל,טל אורנן,
By אלי דקל וטל אורנן June 24, 2025
טל אורנן מערוץ טוב מראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל בנושא הכנותיה של מצרים למלחמה בישראל. לדברי דקל מצרים מעולם לא נערכה למצב של שלום אמת בין המדינות וכבר נים חתימת ההסכם ב־1979 היא חיבלה תחבולות כיצד לפוררו ולרוקנו מתוכן. במהלך השיחה טוען דקל שהכנותיה של מצרים לעימות צבאי עם ישראל גברו בשנתיים האחרונות, וכדוגמה הוא מצי
הסכם השלום ישראל-מצרים,הכנות צבא מצרים למלחמה בישראל,אלי דקל,צבי יחזקאלי,
By אלי דקל וצבי יחזקאלי June 12, 2025
צבי יחזקאלי מערוץ i24 מראיין את אלי דקל בנושא "הכנות מצרים למלחמה בישראל". לדברי דקל מצרים רואה בהסכם השלום עם ישראל כהסכם זמני, ומכינה את צבאה ליום שבו ההסכם בין המדינות יפסק.
אלי דקל,פלד ארבלי,יחסי ארה
By פלד ארבלי ואלי דקל June 4, 2025
פלד ארבלי פרסם במעריב מאמר המבוסס על ראיון שקיים עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל. במאמר מונה דקל מספר אירועים בהם נשיא מצרים א-סיסי יצא חוצץ נגד עמדות של ארה"ב בקשר לפתרון בעיית רצועת עזה. דקל מעריך, כי ככל הנראה, מדובר במהלך מתואם בין ארצות ערב להתנער מיחסי האדנות של הממשל בארה"ב נגדם.